17 mars 2011

Bara 3-4 måsten (?)

Det här med saker barnen MÅSTE lära sig är ju intressant. Jag tänker på de här lärdomarna som kräver en viss färdighet för att klaras av, inte bara den där allmäna oviljan till insikt om att det blir jäkligt äckligt i ens rum om man aldrig plockar upp sina smutsiga strumpor. När det gäller färdigheterna handlar det om föräldrarnas egna ambitioner lika mycket som omvärldens krav tror jag.

Jag har gjort en mental inventering och insett att jag nog kommer att knö på min avkomma tre, eventuellt fyra färdighetsmåsten.

Först måste man simma. MÅSTE KUNNA SIMMA! Mamman blir kyckling varje gång hon tänker på de där djupa dammarna vid skolvägen och havet, HAAAAVET skall vi bara inte tala om.

Sedan måste man cykla. Föräldern måste springa med stålpinne fastsatt i cykeln och kränga och krångla tills det sitter. Utan cykel är man inte mobil och självständig (och nu funderar alla barn "vadå mobil, cykla med telefon eller?"), punkt!

Jag har lite svårt att bestämma mig för om jag skall ta med läsa-måstet. Såklart måste de läsa, men... Det kommer ju ändå. Om inte förr så i förskoleklassen.

Så har jag ett eget måste. De måste åka skidor. Jag tror det var det som fick mig att förrirra mig i detta halvauktoritära svammel om måsten. De måste kunna åka skidor, åtminstone ta sig ner för en blå backe. Punkt igen.

Kanske finns det en liten demokratisk kärna långt, långt inne, för nu - lyssna på det här - börjar jag fundera över vad föräldrar måste...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar