11 augusti 2010

Bara 500 barnmatsburkar



Rensade ur kökslådorna idag. Hittade en gammal avriven streckkod från en barnmatsburk. Jag som trodde att jag städat bort allt sånt för länge sedan – minsta tjejen är ju tre och ett halvt!

Men jag minns en tid då jag trodde att barnmatsburkar skulle stå längst upp på inköpslistan resten av livet. Att de där långskaftade plastskedarna för alltid skulle vara några av hushållets viktigaste redskap. (Och att gästrummet för evigt skulle svämma över av papperskassar med tomma burkar i väntan på att min mamma skulle komma och hämta dem till sin sylt- eller senapstillverkning, beroende på årstid).

Jag försöker räkna ut hur många burkar det kan ha blivit egentligen. Säg att burkätande kom igång ordentligt någon gång i åttamånadersåldern, efter en tids duttande med smakportioner. Jag tror vi serverade två matburkar om dagen och gröt resten av måltiderna. Kanske några fruktisar som mellanmål också. Hur länge kan vi ha hållit på? Vid dagisstarten (1,5 år) var ju barnen vana vid vanlig mat. Säg vid drygt ett år, då. Det är ju inte alls lång tid! Kan det handla om ett halvårs burkätande på heltid och några halvengagerade perioder strax före och efter? Få se ... det blir max 500 burkar. En högst ändlig siffra!

Räkna själv – får du en heeelt annan siffra?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar