6 maj 2010

5 år med bananäckel och andra roliga ord


– Åh, vad många Bananäckel! sa grannkillen storögt och tittade på samlingen av läskiga figurer i leksaksserien Bionicle*. 

– Vad snabbt du springer! sa vi till treåriga tjejen.
– Jag springer inte snabbt, jag springer långsnabbt! svarade hon förnärmat.

Här om dagen hade hon ett samtal med sin storasyster om olika djur och deras kroppsdelar.
– Har DU någon svans, då? frågade storasystern.
– Nä, sa lillasystern med en misstroende blick, jag är ju bara ett litet barn!

Sonen kallade länge favoriträtten hamburgare för dojdoja. Och den hjälmprydde starwarskurken för Lars Vader. (Fast i ärlighetens namn var det vi föräldrar som hade lurat i honom det ... nu vet han sanningen.)

Jag borde förstås ha skrivit ner alla roliga uttryck och kommentarer i en liten bok.  Men jag trodde på något sätt att de skulle fortsätta komma i alla evighet. Det gör de nog inte. Sexåringen gör sällan egna varianter på svenska ord längre. Det är mer de utländska som fortfarande kan bli roliga. Men sådana där allmänt underbara citat ... de hoppas jag kommer att fortsätta hela livet!

Dela med dig av dina roligaste barnord och citat! Hur länge skulle du säga att barnen kläcker ur sig sådana här pärlor?

* Det fina citatet kommer från Mari, som också kan rapportera om uttalet "baljönickel".

2 kommentarer:

  1. Att inte kunna säga "f" blir ofta väldigt roligt och gulligt. Nu har vi gått omkring i ett år och sagt "soten" och "silip" och "stor slicka". Nu har Astrid lärt sig säga "f". Och vi fortsätter att säga "soten", "silip" och "stor slicka"...

    SvaraRadera
  2. Visst är det lite mysigt ! Vi har också adopterat några som barnen övergett. Naggels säger vi till exempel, istället för nuggets.

    SvaraRadera