9 maj 2010

6 vattenlandsvändor utan bok


Jag var på Gotland förra sommaren med en kompis som har äldre barn. Inte jättestora, bara lite större. Och simkunniga. När vi baxat in alla barnen på Kneippbyn och tittat på Pippis hus och ätit lunch var det dags för plask på vattenlandet - det var över trettio grader och rejält svettigt. Hon undrade var jag hade lagt min bok. Bok? Var jag hade lagt min tama krokodil hade varit en mer adekvat fråga.

Alltså, till och med passningsstunderna vid utesimbassängerna är ändliga. Från NASA-koncentration och med "det-kan-gå-på-en-sekund" ständigt ringande i huvudet till avslappnad sommarförälder på solbrits MED BOK! Paraplydrink, well you wish, men bok är en bra början.

Ett tips är faktiskt att åka till
Tofta istället, dvs till långgrunda, snälla sandstränder, köpa ett set med plastspadar och plasthinkar och kapa en tre, fyra år av NASA-passningen. Smygpacka boken; sand och vatten i ostrukturerad kombination är osannolikt roligt även för små barn!

3 kommentarer:

  1. Erkänner utan omsvep att jag är en dålig mor; utomhus badlandskap finns inte i min verklighet.
    En (1) gång har vi besökt ett inomhus-dito med en annan familj. Efter ett oändligt antal timmars huttrande fick jag äntligen åka hem. Samtliga deltagare i utflykten fick hälsoproblem av varierande svårighetsgrad. Allt från lätt snuva till lunginflammation. Ovärt!

    SvaraRadera
  2. Och ingen bok hade du heller, misstänker jag ...? : )

    SvaraRadera
  3. Hej anonym! Inomhusbad ÄR skitkalla. Och så sätter de fram lite parasoller och rutschbanor och försöker fejka till lite tropikkänsla... Klart man blir snuvig!! Men en trettiogradig blickstilla sommardag skulle det teoretiskt kunna vara rätt avsvalkande med utomhusbad. Om de inte vore så stora. Och oändliga. Och med så mycket vatten.

    SvaraRadera