13 december 2010

Bara 5 lucialinnen

Panik sent i gårkväll. Visst ja, dagis lussefirande 07:30 på måndag morgon. Lilltjejen skulle vara tärna. Frågan var om vi hade något lucialinne. Ur den stora adventsgömman halade jag fram tre olika vita särkar, kvarlevor från min egen barndom. Två stycken ordinära lucialinnen som var för stora. Och så det hon hade i fjol. Aningens kort var det ... men se! En handfållad fåll! Jag måste ha lagt upp det, sent på natten till lucia förra året. Lite sprättande senare var det nästa långt nog. Enda problemet var den solkiga kant som uppenbarade sig med nedviket. (Fick plötslig flashback till det snabba ihoppackandet av adventsgömman i fjol: Men det här ser ju faktiskt rent ut!) Men vad tusan, det är ju mörkt när man lussar.
Mitt "oj nu måste jag leta" på Facebook resulterade dessutom i en lång rad spontana, generösa erbjudanden om överblivna lucialinnen. De flesta just i dagisstorlekar. Vilket för oss till dagens siffra:

Min spaning är att en komplett uppsättning med samtliga storlekar på lussekläder behöver man bara skaffa under dagisåren. Då är det på de flesta ställen obligatoriskt tåg varje år. (I gengäld kan alla vara nästan vad de vill: lucia, tomte, Dath Vader, you name it!) När skolan börjar är det långt ifrån säkert att just ditt barn kommer att ingå i något luciatåg. Ofta är det någon utvald årskurs (per stadium) som håller i lussandet. Så räkna med att bara behöva skaffa strölinnen/-luvor de följande tio åren. (Såvida barnen inte sjunger i kör eller är aktiva i någon söndagsskola eller något annat ställe där lucialinnet är näst intill uniform).

PS: Nästa år tänker jag lobba för Sockerbagare.

4 kommentarer:

  1. Luciahäst låter toppen. Inte så storlekskänsligt heller. Är det testat redan?

    SvaraRadera
  2. Tänkte på dig i morse, att du borde skriva om luciakläder. Skönt att man kan lite på dig :)

    När ni behöver större storlekar är det bara att ringa.

    SvaraRadera