25 september 2010

Bara 3 år då plåster hjälper mot allt

Det finns en period i livet då plåster alltid är lösningen. Blåmärke på benet eller ont i själen – då är det bara ett plåster som kan göra att allt blir bra.

Vi har en ansenlig samling med plåster hemma. Det är starwars, myror&elefanter, dinosaurier, tatueringar, bamse, pirater, batman, mumin, fåglar, fiskar och mittimellan. Bara för att nämna några, på rak arm.

Ändå tyckte jag periodvis att det gick åt lite väl mycket plåster, till helt oblodiga ändamål. (Särskilt de där små behändiga plåsteren gick åt, och lämnade massa kartonger med bara storplåster kvar – någon som känner igen sig?)

Därför erbjöd jag mig en dag, när treåringen kom dragande med en pytteliten, jättegammal sårskorpa, att rita ett plåster istället. Och, otroligt nog, så funkade det. Ett ritat plåster är tydligen också ett plåster. Jag vet inte hur många jag har ritat, men de ekonomiska besparingarna är potentiellt astromomiska.

I vilken ålder är det egentligen de upptäcker plåstret? Två?
Jag frågade sexåringen när plåsteråldern tar slut, när man inte längre vill ha plåster på allt.
– När man är fyra, svarade han. När man är fem vill man inte det längre.
OK: Tre år av plåster på allt. Det var ju inte så mycket!

4 kommentarer:

  1. Hm, det kanske varierar med geografin? Här hemma är femåringen ännu ganska intresserad av plåster - fast iofs kanske det mest är för att inte lillsyrran ska få nåt som nte han har. Var httar du förresten plåster med dinosar och pirater - vi börjar tröttna på mumin och fiskar här...

    SvaraRadera
  2. Ah, intressant spaning. Plåsterfasen kan alltså sträcka sig längre än så. Önskar ibland att den här bloggen hade en statistikfuktion så att man helt enkelt fick fram ett bra genomsnitt med hjälp av besökarna. (Fast då skulle det kanske behövas lite mer besökare också ...)

    Här finns massor med olika plåster:
    http://www.blaelefant.se/product.asp?product=6925

    SvaraRadera
  3. supebra länk, där ska jag shoppa! Pruttlera fanns där tom: dinosaurieplåster och pruttlera, vad mer kan man behöva?

    SvaraRadera
  4. Den där var ju underbar! Ska prova hemma.

    Hittade din blogg när jag letade efter bilder på plåster.

    SvaraRadera