8 april 2010

Bara 1 år med barnvagnen


Jag kan börja med en gammal skruttig barnvagn, tänkte jag när jag väntade första barnet. Så kan jag kanske skaffa en sådan där tjusig lite senare. Visst. Jag hann knappt blinka innan det var dags att gå över till sulky. Barnvagnen har man bara i ungefär ett år, varav liggdelen i kanske ett halvår. Sedan vill de gärna sitta upp och se sig omkring. Och sedan kan man äntligen gå över till sulkyn, som är betydligt lättare, mindre, smidigare att köra. Och med tiden kan barnet klättra i den själv.
Så när andra barnet kom, stod nya barnvagnen redan inköpt, för att kunna användas från dag ett.
Å andra sidan: Man kan fundera på hur smart det är att köpa liggvagn för 10.000 spänn, när man bara ska ha den i ett år. Sulkyn däremot har man användning för i åtminstone tre år.
  • Om du vill ha en riktigt fin barnvagn, skaffa den direkt. Det finns inget sedan.
  • Om du vill vara en smart konsument, fynda liggvagnen och lägg krutet på sulkyn.
Tycker du att siffran stämmer? Har du fler tips? Hur gjorde ni?
Klicka på rubriken och kommentera!

3 kommentarer:

  1. Felix har en Buggaboo. Den dyrare varianten av vagn. Men jag har raknat ut att han rullat ungefar lika langt som fran Boston till Miami... Som fran New York till Washington, DC bara under tiden mamma var har. Med tanke pa att vagnen kostar ca $800, sa ar ju kostnaden per km inte sa hog... En flygbiljett Boston-Miami kostar ca $500, men da far man inte heller nagon cup-holder...

    SvaraRadera
  2. Underbart! Och det är ju cup-holdern man vill åt ...
    Du måste ha varit/vara en riktig promenadmamma - hur lång tidsperiod var det som vagnen rullade alla de där kilometrarna?
    Undrar
    sifferintresserad

    SvaraRadera
  3. Wow! This blgg is going transatlantic! I REALLY like! Och Petra - det där är ju essensen i att försöka kvantifiera småbarnsåren - det är naturligtvis kostnad per kilometer som är relevant. Och eftersom jag hade en så tung liggvagn och till slut bara inte ORKADE bära den ut och in ur bilen (kejsarsnitt...aaaaaj) blev den kvar där - och kilometerkostnaden gick i rymden!

    SvaraRadera