8 april 2010

Bara 5 barnkalas




Fast de bara är ett par timmar långa, kan barnkalas ha en lätt utmattande effekt på arrangörerna. Själv kom jag av mig mitt i klagosången när jag satte mig ner och räknade på hur många barnkalas det rimligtvis skulle komma att bli, sammanlagt. Sådana där riktiga, med lekar och skattjakt.
Innan femårsåldern fattar de ändå inte riktigt konceptet (och dessutom blir det lätt minst lika mycket kafferep av tillställningen, eftersom föräldrarna inte vågar gå därifrån, eller hur det är.)
Från sex år och ett par tre år framöver är det ofta nödvändigt att ha ordnade aktiviteter och lekar från första minut till sista. Annars riskerar det hela att flippa ut. Efter ett eller två sådana väljer en del att leja ut hela arrangemanget på hamburgerrestaurang eller andra externa arrangörer. Helt förståeligt. Därefter kommer några lugna år, när kidsen vill ha allt mindre föräldrainblandning. Och vips, så börjar de i högstadiet, då går de sannolikt hellre med några vänner på bio.
Så om du är en sådan som vill ordna kalas med roliga teman eller spännande överraskningar, vänta inte för länge. Min uppskattning är att du som mest kan göra fem sådana per barn.

Tips:
  • Två timmar är en optimal tid. Varken barn eller vuxna orkar mer.
  • Utgå ifrån att varje aktivitet tar ungefär en kvart var. Från tårtätning till lekar.
  • Vi brukar börja med ett pyssel (dekorera sin partykrona/rymdkrage etc) direkt efter paketöppningen. Det lugnar ner stämningen lite.
  • Skattjakt med gömda ledtrådar är ofattbart uppskattat.
  • Det gamla knepet Lika många barn som ljus i tårtan är toppen.
Tycker du att siffran stämmer? Har du fler tips? Hur gör ni?
Klicka på rubriken och kommentera!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar